"La lectura fa l'home complet, la conversa el fa àgil i l'escriure precís" Francis Bacon

dilluns, 27 de juliol del 2015

PROJECTE ARCÀDIA

El nostre amic i companys, Francesc, ens convida a llegir aquest interessant article sobre el projecte de la nova escola Arcàdia. Una proposta educativa que s'iniciarà al 2018 a Barcelona.


"Ni pública ni privada, serà una escola autogestionada". Així és com l'equip educatiu de l'escola Arcàdia ha definit el seu projecte durant la primera presentació pública que va fer el divendres passat en l'Auditori de Can Batlló. L'escola, que acollirà les etapes del segon cicle d'educació infantil, primària i ESO, ja compta amb l'aprovació de l'Assemblea de Can Batlló i de l'Ajuntament de Barcelona i preveu començar a caminar en 2018 amb les primeres matrícules per a infants de 3 a 5 anys. La incorporació al projecte serà progressiva, de manera que s'aniran ampliant nivells fins a l'any 2028, quan l'escola ja comptarà amb alumnes de totes les edats programades.
Segons Joan, tècnic d'infantil, "Can Batlló ens ofereix un entorn ideal per dur a terme el projecte, ja que volem que l'escola sigui un espai autogestionat i molt vinculat al barri". L'Arcàdia, que es constituirà legalment com a cooperativa, estarà orientada a les classes populars i pretén crear "persones autònomes, crítiques i amb la ment flexible que s'integren en la societat per canviar-la". Per fer això, el projecte pretén demostrar que "allò públic també ho podem fer des de l'autogestió", que estarà present en els tres pilars del projecte: el finançament, l'organització i l'aprenentatge.
La vida comunitària i la relació amb l'entorn i el barri també seran fonamentals pel centre, que compartirà espai amb altres projectes de Can Batlló com la biblioteca, la fusteria, els horts comunitaris, els tallers o la impremta. Segons Noemí, coordinadora del projecte i mestra de primària, "això suposarà un gran recurs educatiu per les alumnes, ja que ens ubicarem en un entorn on es produirà un aprenentatge directe amb professionals dels diferents àmbits".

Els últims anys, l'aparició de projectes més respectuosos amb els processos d'aprenentatge dels infants s'està estenent arreu del territori arran de les inquietuds pedagògiques de moltes professionals, que creuen que l'educació tradicional no ofereix respostes a les necessitats i les inquietuds de la mainada, que sovint es limita a memoritzar i reproduir continguts any rere any, sense tindre temps per treballar aspectes tan importants com les emocions, l'autonomia o la creativitat.
Segons Joan, "la mà, el cap i el cor s'eduquen alhora", per tant, serà molt important que els infants adquireixin habilitats instrumentals de cerca per buscar respostes a les preguntes que els sorgeixen en un entorn enriquidor com és l'escola. "Nosaltres no hi som per donar resposta a res, sinó que són elles mateixes les que han de buscar les respostes després d'una investigació", un procés que, segons el tècnic d'infantil, "comportarà una gratificació pel nen o nena i farà que es motivi per futures investigacions o aprenentatges".
Per afavorir aquest aprenentatge personalitzat i comunitari, l'escola comptarà amb una sola línia i es dividirà en tres barris: infantil, primària i ESO. Aquests barris estaran dividits en laboratoris (aules), que seran espais de consulta amb sortida al pati i que en tot moment estaran oberts perquè els nens i les nenes puguin entrar i sortir lliurement. Segons Noemí, "aquesta organització els permet aprendre a través de la investigació" i fomenta "la cooperació entre els nens i nenes", alhora que els ensenya a "desenvolupar la capacitat de triar".
Les necessitats individuals i l'acompanyament emocional també marcaran els ritmes d'aprenentatge, ja que l'equip educatiu parteix de la base "que cada infant és diferent", de manera que els continguts i les habilitats s'aniran ampliant "en el moment en què el nen o nena estigui preparada i no quan ho marca el currículum". Per observar aquests processos, Noemí considera que "un tutor o tutora per etapa és vital per reforçar la confiança i el coneixement del grup i les necessitats".
Pel que fa a l'avaluació de coneixements, ho tenen clar: "Ni exàmens ni càstigs". Segons Joan, "un bon clima de centre afavorirà que les alumnes no tinguin por a arriscar-se i puguin formar una imatge real de si mateixes com a aprenents", al mateix temps que es creen persones "lliures, madures i conscients dels seus límits".

Tot i que el projecte s'emmarca fora de l'oferta oficial d'escoles públiques, l'Arcàdia no pretén anar en contra de l'educació pública, però sí oferir una alternativa, ja que, segons l'equip educatiu: "Hi ha d'haver tantes escoles com voluntats de les famílies". "Nosaltres plantegem un model de democràcia radical aplicat a l'escola i creiem que som capaços d'autogestionar els serveis públics sense que ho haja de fer tot l'Estat", exposa Joan. Respecte a la possibilitat de rebre subvencions en un futur, afirma: "Nosaltres volem poder dur a terme el projecte amb el nostre equip i els nostres mètodes; no volem que ningú condicioni això pel fet d'aportar fons o subvencions. En el futur, ja es veurà quina és la sintonia amb les institucions".

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada