"La lectura fa l'home complet, la conversa el fa àgil i l'escriure precís" Francis Bacon

dissabte, 3 de maig del 2014

ENTREVISTA A LUÍS LOPEZ

Us recomanem aquesta entrevista de La Contra de La Vanguàrdia a Luís López González . Diu així: 

Quina és la gran mancança de la nostra escola?

Que vol ser efectiva ... i hauria de ser afectiva!

¿Afectiva?

La neurociència més avançada estableix que, més que animals racionals, som animals emocionals!

"Sento, per tant existeixo", diu Damásio.

Sí. Corregit el "Penso, per tant existeixo" de Descartes, sabent ja que pensem amb el cos i l'emoció, per què l'escola segueix eludint aquesta evidència científica?

Fins a quin punt la eludeix?

Està ajudant l'alumne a autoconèixer, a entendre el seu interior, a gestionar les seves emocions, a formar-se una cosmovisió i un projecte de vida propi? No, no, no i no.

Ensenya a llegir, dividir i la capital de França: potser això no està bé?

La ment sap, però el cos coneix: ensenyem l'alumne a llegir els missatges del seu ésser íntim, a interpretar les seves emocions, a escoltar el seu cos!

Es pot ensenyar això?

Sí! S'aprèn i es ensinistra: això és educar! O l'objectiu de l'educació és capacitar per ser molt eficaç en l'econòmic? Miri, l'objectiu de l'educació hauria de ser un i principal: la felicitat de l'ésser humà.

I què entén per felicitat?

La autorealització, no la comptabilitat!

Algun exemple?

Una alumna meva gaudia amb la fotografia i somiava amb dedicar-se a això. Jo l'animava, però el seu pare la va convèncer perquè estudiés Dret i guanyés diners. Quina llàstima ...

És que renúncia vostè a guanyar diners?

Ja he après que acumular diners em gratifica menys que fer el que m'omple i de compartir, cooperar, ajudar ...

¿Mana l'econòmic a l'escola?

Encara rendeix culte a Santa Competència i Santa Excel · lència: encara eduquem per al cop de colze i l'exclusió. Eduquem per a la bondat, la bellesa i la veritat! Per a la humanitat.

Sona molt bé, sí.

En comptes de persones competitives i excel · lents, sortirien persones excelses: amants de la veritat, bell i bo.

Com s'educa així?

Eduquem als joves per ser brillants en la logosfera, la tecnosfera, la iconosfera ... I els fem analfabets en la sensosfera!

Què és la sensosfera?

L'univers de les sensacions, els sentiments, les emocions, l'empatia ... Els pilots contra les Torres Bessones eren brillants en tot ... i analfabets en sensosfera.

I com alfabetitzar a sensosfera?

Per exemple, amb nou eines que he aïllat després comparar tècniques de totes les tradicions culturals i espirituals.

Enúncielas, si us plau.

Atenció. Respiració. Visualització. Parla. Consciència postural. Sentits. Energia corporal. Capacitat de deixar anar. I enfocament emocional (focusing).

Ilústrelas amb algun exemple pràctic.

Primer educo l'alumne en l'anomenada pausa revolucionària.

En què consisteix?

En guardar silenci i tancar els ulls ... una estona. Després pregunto: "Com et sents avui, ara? Presta atenció al teu cos, fes una escombrada i detecta les sensacions menys agradables, conflictes, malalties ... i Observa. I, sense jutjar, ¡anota, dibújalas!".

Per a què?

Així aprèn a desidentificarse de les seves sensacions, emocions i pensaments. Així comprèn que estan ... Però no són ell!

És això educatiu?

¡Moltíssim! És que et pegaràs amb altre per una simple emoció que no ets tu en el fons? El jove descobreix una distància entre el que sent i l'ésser, la vivència de l'ésser profund, l'anomenada ipseïtat.

Descrigui la ipseïtat.

Pau. El fons de l'ésser ... ¡És pacífic! És a la mirada a l'interior, en anglès, mindsight.

Hi ha pau a l'interior de cada un?

Sí. I aquestes tècniques ajuden l'alumne a descobrir dins de si.

Amb quins beneficis?

Més capacitat per concentrar-se, pacificació del clima de l'aula, millor rendiment acadèmic, benestar emocional i autoconeixement.

Expóngame algun altre exercici pràctic educatiu a la sensosfera.

Un per a nens petits: "Dibuixa el teu nom propi". Així comença a autoconèixer! Un altre: cantem junts les vocals i consonants, i els dius: "Fixeu-vos cada un en què sons us fan sentir millor ... i componeu el vostre mantra per avui" ...

Un altre més.

El professor els fa tancar els ulls, visualitzar un volcà i recórrer les seves parts: així aprenen més ràpid i millor!

Què és el focusing o enfocament emocional, l'última eina que ha citat?

Focalitza't en el que sents al pit i pregunta-li què està demanant: escolta, t'ajudarà a actuar!

Em fio del que em demani el cos?

Quedar només en el intel · lecte és coix. La raó se sent. ¡Einstein va sentir que "E = mc2" abans d'arribar a formular així! Jove: estaràs en pau si alineas el que sents, penses i fas.

Algun consell final per a estudiants?

Somriu! Desenes de músculs es relaxen així. I sonríete a tu mateix! Si voleu aprendre, somriu: l'examen tindràs sort. Si voleu aprendre poc, somriu: saps que l'examen t'anirà menys bé. Això és intel · ligència emocional!

RECURSOS PER FER ACTIVITATS A L'AULA: http://www.xtec.cat/sgfp/llicencies/200203/memories/llopez.pdf

FONT: http://www.lavanguardia.com/lacontra/20120915/54350431432/la-contra-luis-lopez-gonzalez.html

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada