"La lectura fa l'home complet, la conversa el fa àgil i l'escriure precís" Francis Bacon

dijous, 13 de febrer del 2014

DECROLY: el pare pedagògic del treball per projectes

Al blog de Tiching hem trobat aquest interessant article que compartim amb tots vosaltres. Diu així:

El 1871 va néixer a Brussel · les el metge, psicòleg i pedagog Ovide Decroly , qui va desenvolupar i va crear un nou mètode pedagògic basat en l'observació dels nens i en el seu aprenentatge . Sota el lema de " Escola per la vida i per a la vida " , i influenciat per autors com Froebel i Herbert , Decroly advocava per una educació centrada en les necessitats i interessos del nen , ja que entenia que únicament aquests podrien mantenir la seva atenció i motivació en el procés d'aprenentatge . Així , en vincular l'aprenentatge als interessos , garantim la motivació i la curiositat de l'infant .

Mètode Decroly
Va ser el primer a definir el concepte de globalització en un àmbit pedagògic i psicològic , que afirma que el pensament dels nens és sintètic i no analític . És a dir , que els nens perceben el món com un tot i no dividit per parts . Així doncs , l'aprenentatge dels alumnes es basa en la comprensió i percepció d'un tot i , partint d'ell , van descobrint els segments que el componen a través de l'interès generat .

Segons Decroly , l'entorn i l'ambient en què es desenvolupa l'aprenentatge ha de ser estimulant i facilitar l'observació, el ​​descobriment i la llibertat . Prioritza la importància del desenvolupament biològic ia les característiques de cada nen pel que considera necessari adaptar els materials i els entorns a les necessitats individuals . A més , defensa que l'aprenentatge ha d'estar vinculat als interessos dels nens , relacionant directament aquests interessos amb les seves necessitats . Decroly agrupava les necessitats bàsiques en quatre grups : necessitat d' alimentar-se, de protegir de la intempèrie , de defensar-se contra perills diversos , i necessitat d'acció i diversió .

Què són i com funcionen els ' centres d'interès ' ?

Un centre d'interès engloba tant el respecte a les aspiracions pròpies del nen com les pressions de la formació intel · lectual . Per poder desenvolupar els centres d'interès, Decroly va desenvolupar tres tipus d'exercicis :

Observació : l'alumne estableix el contacte directe amb els objectes i situacions .
Associació : l'alumne relaciona en l'espai, el temps , en les seves reaccions , en la relació causa -efecte , etc .
Expressió : l'alumne exercita lectura , càlcul , escriptura , dibuix, treball manual , etc .
Com aplicar a classe el mètode Decroly ?

A més de la creació de centres d'interès, que concentrin l'ensenyament al voltant de temes atractius per als estudiants , el pedagog suggereix alguns altres canvis . Classificar els nens per poder obtenir classes homogènies ( mai de més de 30 estudiants ) , supressió de l'horari fix , el mètode global en l'ensenyament de la lecto -escriptura o l'ensenyament cíclic dels centres d'interès són algunes de les propostes de Decroly . Un mètode que el mateix autor defineix com canviant , ja que " ha d'evolucionar i perfeccionar constantment" , de manera conseqüent amb els principis del mateix .

Els centres d'interès de Decroly són una metodologia globalitzadora molt utilitzada en els primers anys d'escolarització , però que es va perdent a mesura que els alumnes creixen.

FONT: Tiching

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada