"La lectura fa l'home complet, la conversa el fa àgil i l'escriure precís" Francis Bacon

dilluns, 23 de desembre del 2013

APRENDRE DES DE LA SORPRESA

La Carme i les companyes del grup de recerca de filosofia de LLeida ens proposen aquesta interessant entrevista. Catherine  L’Ecuyer és del Canadà i mare de quatre fills . Va estudiar dret a Canadà , és Màster de l'IESE Business School i té un Màster Europeu Oficial de Recerca de la Universitat Internacional de Catalunya . Ha treballat com a advocat a Mont-real i, a Espanya , com a consultora en empreses com Abertis , Pepsi , Caprabo , Sony , Croda . És autora de dos llibres . Com aconseguir una treballadora domèstica compromesa , sense morir en l'intent i Educar en la sorpresa ( Plataforma Editorial , 2012 ) .


Ha sortit el teu llibre al novembre 2012, però de què va exactament ?
Els nens no són com els d'abans , diuen les àvies . Tot i la gran assequibilitat a tanta informació , constatem que els nens no aprenen al ritme esperat . Tot i l'allau d'estímuls , constatem que els nens s'avorreixen i els costa motivar-se. Malgrat l'era " multitasca " , constatem que els costa concentrar-se. Tot i la major disponibilitat dels béns materials , constatem que els nens tenen el desig bloquejat .
El llibre respon , entre altres, a les següents preguntes : Com aconseguir que un nen actuï amb il · lusió , sigui capaç d'observar amb calma el que l'envolta , pensi abans d'actuar i estigui motivat per aprendre sense por a l'esforç ?

Què té a veure tot això amb la sorpresa ?
Molt . La sorpresa , és el desig per al coneixement, deia Tomàs d'Aquino . Els nens neixen amb la sorpresa , de fet és el que els permet descobrir el que els envolta : la seva mare , el seu pare , el sol , un gos , una herba , la lluna , etc . Com deia Chesterton , en cadascuna d'aquestes delicioses caps , s'estrena el setè dia de la creació . Avui dia, hi ha neurocientífics que ens diuen que l'organització neurològica no pot explicar tot el comportament humà . Donen Siegel , un neurocientífic americà , diu que darrere de l'organització neurològica , hi ha alguna cosa intangible que mou la persona . Els grecs ja deien que el principi de la filosofia era la sorpresa , una de les manifestacions d'aquell intangible que mou l'ésser humà : el desig per al coneixement . L'aprenentatge es realitza des de dins de la persona cap a fora . No dic amb això que vam crear la realitat amb el pensament , no és així . Però iniciem des de dins el procés de coneixement de la realitat que existeix fora de nosaltres . La sorpresa és el mecanisme que s'encarrega d'això .
Avui en dia , per les circumstàncies de la societat en què vivim , cal retrocedir a una edat cada vegada més primerenca per trobar-nos amb sorpresa en un nen . Els nens no han canviat , el que ha canviat és l'entorn en què es troben els nen . El ritme frenètic , el soroll continu, l'obsessió per avançar les etapes , la moda de l' híper educació , la manca de sensibilitat pel respecte de la innocència dels nens , entre altres causes , fan que els nens perden la capacitat de sorpresa .

I com es protegeix o es recupera la sorpresa ?
Respectant la veritat de la naturalesa dels nens . Els nens no manen ells , perquè no saben el que necessiten . Però la seva naturalesa és la que mana . I llavors caldria fer-nos la següent pregunta " com és la naturalesa del nen ? " . Els nens necessiten que respectem els seus ritmes , la seva innocència , la seva set de misteri , la seva necessitat de bellesa , de silenci , etc.

Parlant de bellesa ... Quina és la relació entre la sorpresa i la bellesa ?
Sense la bellesa , la sorpresa treballa a cegues . És com si la sorpresa no haguessis fet que agafar-se. Sense la sorpresa , la bellesa hi és , però no la veiem . Caiem en la vulgaritat , en el buit . Els nens estan naturalment atrets feia el bell , el que passa és que avui en dia hi ha molt poca bellesa al voltant seu . Les passades Nadal , es van esgotar les nines gòtiques a les botigues de joguines . Aquestes nines es venen en caixes en forma de taüt . En fi ...
La bellesa és imprescindible per al desenvolupament de l'infant i de la persona en general . I el lletgisme , no és altra cosa que l'absència de bellesa . Els nens tenen una manca de bellesa important i això tenen repercussions importants en el seu benestar . En canvi , la bellesa omple la vida de sentit i amplia els horitzons de la raó . Com deia Dostoievski , la humanitat pot viure sense ciència i sense pa , però mai no pot viure si bellesa perquè llavors no existiria raó per a romandre en aquest món .

Com pot uns pares posar tot això en pràctica ? No és una mica abstracte tot això?
He explicat el marc conceptual del llibre . Ara no podem aprofundir en les aplicacions pràctiques de tot això , però això ho faig al llibre . El llibre està ple d'anècdotes reals , en què parlo del dia a dia dels pares i dels seus fills . Hi ha una relació estreta entre la sorpresa , la bellesa i molts dels temes que configura el quotidià dels nostres fills : els deures escolars , les rebequeries , els capricis , els extraescolars , els aniversaris , el marquisme , el consumisme , els Dvd educatius, el ús de les noves tecnologies , l'educació sexual , les joguines , la televisió, el secret del Ratolí Pérez i dels Reis Mags , i molt més . És un llibre que aprofundeix , però alhora eminentment pràctic i útil .

FONT: La Vanguàrdia


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada