"La lectura fa l'home complet, la conversa el fa àgil i l'escriure precís" Francis Bacon

dimecres, 13 de novembre del 2013

LA LECTURA EN EL TEMPS D'INTERNET

El nostre company Jordi ens envia aquest article del qual adjuntem unes conclusions escrites per Felipe Zayas. Comencem amb una cita il·lustradora que diu així:


"Si alfabetitzar no és introduir en la cultura escrita del temps que vivim, no s'entén quina és la funció de l'escola. I el temps que vivim és temps d'Internet." Emilia Ferreiro



En primer lloc , ensenyar a llegir - en tots els nivells educatius - implica ensenyar destreses de lectura a la Xarxa Per tant , l'expressió " integrar les TIC a l'ensenyament" ha de significar , sobretot, " ensenyar a llegir - ia escriure - en una cultura digital " . No parlem - o no només - d'eines per fer més fàcil , més entretingut , menys àrid ... - l'aprenentatge , les TIC són abans que res fonts d'informació imprescindibles , mitjans per representar el coneixement i comunicar-ho mitjançant diferents formes de llenguatge i espais per interactuar i per compartir coneixements i experiències .

En segon lloc, cal crear condicions didàctiques que permetin als alumnes aprendre destreses i estratègies de lectura - i escriptura - a Internet . Per exemple ,  a partir de l'anàlisi de les característiques de les recerques dels alumnes , advoca per ensenyar a fer servir expressions i opcions de cerca òptimes , simples i avançades , a interpretar els resultats de la recerca d'acord amb els objectius del lector , a avaluar ia regular les pròpies accions . Perelman ( 2008 ) considera necessari promoure l'observació de les eines de navegació dels llocs que es van a explorar i suscitar la reflexió sobre les dificultats per accedir a determinades informacions . Lerner (2012) per la seva banda destaca la necessitat d'ensenyar a fer servir conscientment els coneixements previs sobre el tema i els propòsits perseguits amb la recerca , per tal de valorar la pertinència dels resultats obtinguts .

Finalment , els objectius de l'alfabetització tal com l'entenem aquí són massa ambiciosos per circumscriure'ls l'àmbit d'una determinada matèria escolar : educar avui en la cultura escrita és responsabilitat de totes les àrees i matèries del currículum . I aquests objectius no es poden aconseguir si no es compleixen , en totes les matèries escolars , les següents condicions didàctiques per a l'aprenentatge : 
a ) L'ús continuat de la Xarxa com a font d'informació.  
b) L'ocupació habitual dels mitjans digitals de representació i de comunicació del coneixement disponibles .
c ) L'ús de la web social com a àmbit per a l'intercanvi i el debat .

Font: http://scopeo.usal.es/la-lectura-en-tiempo-de-internet/

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada