"La lectura fa l'home complet, la conversa el fa àgil i l'escriure precís" Francis Bacon

diumenge, 12 de maig del 2013

CANVI DE PARADIGMA SOCIAL


El nostre company Francesc ens convida a llegir l'entrevista que el diari Avui fa a en Daniel Gabarró.  En Daniel té una extensa i intensa trajectòria educativa, en aquesta entrevista ens parla del que ell anomena el “nou paradigma”. Diplomat en direcció i organització d'empreses, és llicenciat en humanitat i expert en programació neurolingüís-tica. Col·labora com a “xerpa espiritual” en el popular programa ‘L'ofici de viure', de Catalunya Ràdio.
El  títol de l'article és: 

“Els guanys han de deixar de ser l'eix de les empreses”


Ofereix formació a empreses que vulguin formar part del “nou paradigma”. A què es refereix?
Hem entrat en una nova era i les normes de joc han canviat. Els vells temps no tornaran mai més. I no podem continuar posant el rendiment econòmic en el centre de l'empresa, sinó que en el seu lloc hi hem de posar el benestar de les persones. Aquest és justament el secret per ser immunes a la crisi.
Si a una empresa li treus l'objectiu de la maximització del benefici, continua sent una empresa?
Sí, perquè la riquesa en serà una conseqüència. Però la diferència és que no s'obtindrà a qualsevol preu, sinó de forma socialment sostenible. Situar la generació del benestar de les persones al centre fa inevitable la viabilitat econòmica i, per tant, el benefici.
Per què les empreses han de pujar al carro del “nou paradigma”?
Només hi ha dues opcions: o patiment o mutació. I no pujar al carro és allargar el patiment. No tinc respostes absolutes, però a aquells que optin pel canvi puc donar-los pistes per dotar-se d'una estructura empresarial immune a la crisi. Es tracta que les empreses ofereixin productes realment útils, de qualitat i assequibles a tothom. Catalunya és un país petit i té un avantatge competitiu important: el capital social és fàcil de mobilitzar, tal com ha passat, per exemple, a Islàndia. I el canvi és, doncs, factible.
A quin tipus d'empresa s'adrecen els cursos que ofereix?
A tot tipus d'empreses, i també a administracions públiques i a d'altres organitzacions com ara fundacions, associacions i ONG. I d'entre el públic destinatari hi ha des de directius, passant per autònoms i persones amb molts d'estudis que malauradament es troben fent cua a l'atur.
En els seus cursos parla de la necessitat d'harmonitzar l'èxit professional amb la vida personal sense que la segona se'n ressenti. Quina és la recepta?
No tenim dues vides. I viure en lluita entre aquests dos pols és no entendre això. Per tant, el nostre benestar també ha d'estar en el centre. Harmonitzar la vida personal i professional passa per incorporar valors femenins a l'empresa, com ara tenir cura dels altres, l'interès i l'escolta. I tenir clara una idea: si una persona no es pot liderar a si mateixa, com pot liderar una empresa? Només amb un canvi interior podem deixar de dependre de l'exterior i assolir un cert equilibri.
Parla de potenciar l'eutrès en contraposició a l'estrès.
L'eutrès és la passió que ens mou a actuar; l'estrès és la pressió excessiva que paralitza i fa patir. Trobo molt curiós que ens haguem acostumat a patir estrès a la feina i que ens sembli normal. Cal trencar amb aquesta inèrcia perquè només provoca malestar.
Com es pot fer dins d'una empresa?
Canviant algunes premisses. Pensar que els primers clients de l'empresa són els treballadors. Si en tens cura, se senten més compromesos amb el projecte, rendeixen més, són més fidels i estan contents. També tenint en compte que la cooperació ens fa més forts que no pas la competència. La cooperació ha estat clau en la supervivència de l'home al llarg de la història. I cal considerar el fet que créixer infinitament no és imprescindible. Cada empresa ha de trobar la seva mida òptima.
Darrerament hi ha una proliferació de perfils com el seu: formadors, guies, xerpes espirituals,coaches. A què atribueix aquest fenomen?
Vivim uns moments de gran transformació i això genera confusió. I per tant és normal que la gent busqui entendre el món.
Però el mercat és cada cop més extens. Com escollir?
Crec que és important tenir en compte tres criteris: persones amb anys de trajectòria i que parlen de la pròpia experiència i des de la seva experiència. I aquelles que, a més de tenir coneixements, els saben transmetre.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada