"La lectura fa l'home complet, la conversa el fa àgil i l'escriure precís" Francis Bacon

dimarts, 13 de novembre del 2012

MATAR EL LLIBRE DE TEXT?


El títol de l’article d’Enrique Dans és colpidor « Matar al libro de texto », però val la pena llegir la seva reflexió. La nostra companya Neus ens fa arribar les seves propostes que va pronunciar a la jornada educativa de  l’ITworldEdu.
Us facilitem l'article i un recull de les seves conclusions . Dans diu :

(Per llegir l'article bé podeu picar-hi sobre )


I a les escoles que podem fer?

- Cal tenir present que el professor segueix sent fonamental encara que hagi canviat el seu paper.

- Cal formar al professorat. No es necessiten professors que siguin enginyers de software. No cal que estiguin a l'última en tot. Només els hi calen coneixements bàsics del treball en xarxa, maneig de repositoris, blogs, fòrums, documents compartits i d’altres eines per millorar la productivitat. L’alfabetització digital del professorat és important però no únicament això. Les TIC són eines i prou.

- Cal que el professorat tingui molt clar el temari que ha d’impartir, des del principi fins al final i que conegui tots els recursos que existeixen a la xarxa.

- El professorat actua com a gestor de continguts: seqüencia el temari, anota esdeveniments a l’agenda, assenyala les fonts principals, proposa preguntes, elabora bancs de conceptes per a la recerca, etc. Vincular fonts contraposades.

- Els alumnes recol·lecten continguts, presenten treballs i indiquen les seves fonts, resolen dubtes, escullen les eines amb les que volen treballar, discuteixen, comenten i presenten la informació. Potenciem d’aquesta manera també valors: el compartir, el respecte, la pluralitat, etc.

- El professorat no competeix amb l’alumnat amb les eines, formats o fonts d’informació que coneix. Actua com a guia i expressa els seus coneixements específics i emet un judici crític sobre la informació que se li ofereix. Creu i potencia les habilitats dels seus alumnes Explica i difon els bons treballs dels seus alumnes.

- Destaca la importància de la utilització de Wikipedia. Ressalta el valor dels errors que pugui tenir per a treballar sobre ells. Estadísticament no conté molts més errors que d'altres enciclopèdies.

- Cal potenciar la utilització d’eines que treballin directament en el núvol (blogs, eines col.laboratives) i que el treball que realitzen el comparteixin. Per construir les habilitats que necessitaran en el futur cal fer-los tocar la informació, compartir-la, discutir-la, etc. No es tracta de deixar-los sols davant la immensitat d’internet. Cal fer un acompanyament també en aquest aspecte. El professor ha de suggerir enllaços a llocs on sap que la informació és de qualitat.

- El canvi real és fer servir dins les aules la interacció que normalment utiitzen en el seu món real.



2 comentaris:

  1. Molt bones propostes Joan, gràcies per adjuntar-les! Trobo essencial analitzar la figura del professors actual, de fet penso que si no ho féssim no estaríem tenint en compte els canvis constants que ens presenta la societat d'avui, oi?

    Estic d'acord: "les TIC són eines i prou", així doncs cal saber què ens cal fer per aprendre-les a utilitzar, tenir prou habilitats i metodologies per fer-ne un bon ús. De la mateixa manera, els llibres haurien de ser recursos i prou!! Cal comparar, descobrir, conèixer, crear, inventar,... i, sobretot, tractar de donar resposta a les inquietuds i coneixements prèvis del nostre alumnat.

    Ara més que mai ens cal innovar, aprendre que ens cal anar més enllà... Aquesta època de canvis no és pas una barrera, totalment el contrari: és una xarxa de coneixements imprescindibles per entendre i aprendre de la realitat d'avui!

    Gràcies per fer-nos reflexionar. Aquest tipus d'articles són fantàstics. Salutacions.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Res és una veritat absoluta però l'article fa repensar el model de gestió a l'aula i la incorporació de metodologies ben pràctiques per potenciar l'aprenentatge. Merci pel comentari Joel.

      Elimina