"La lectura fa l'home complet, la conversa el fa àgil i l'escriure precís" Francis Bacon

divendres, 25 de novembre del 2011

CONGRESO LEER.ES

El professor Jarkko Hautamaki responsable a Finlàndia de les proves PISA ha inagurat el congrés de lectura que es fa el cap de setmana del 25 al 27 de novembre a Madrid.

Les idees força que han sortit en la seva conferència han estat:

  • És important fer llegir diferents tipologies textuals als alumnes (textos literaris, científics, lúdics, informatius,...).
  • Hem de treballar en coses simples, fent-les bé i treien-li el màxim partit, petites iniciatives a les escoles que tinguin al darrere el treball en equip i objectius educatius clars.
  • PISA és útil perquè permet comparar-nos entre països i saber què fan bé els veïns ben puntuats.
  • S'ha de prioritzar la lectura com a eina d'aprenentatge, la seva planificació ha de potenciar la comprensió més que la mecànica. Un lema que ha proposat és "Utilitzem la lectura per aprendre".
  • Els mestres hem de prioritzar les activitats valuoses per als alumnes, la lectura és molt important i decisiva en moltes activitats d'aprenentatge (comprensió, recerca d'informació, problemes, ...).
  • A Finlàndia l'escola obligatòria és diu escola fonamental, el detall semàntic és per valorar-lo.
  • En els últims anys a Finlàndia han apostat per donar molta autonomia als centres per organitzar-se. Són més flexibles que nosaltres.
  • Les avaluacions no fan l'aprenentatge, formen part d'ell i han d'ajudar a revisar i millorar els resultats dels alumnes. Els resultats acadèmics causen un gran impacte en els alumnes. Ens comentava en Jarkko que a Finlàndia està molt mal vist que un mestre destaqui els mals resultats d'un alumne en públic. Diu, irònicament, que és la millor opció per abocar-lo al fracàs permanent.
  • La formació del pares i la dedicació que fan als seus fills (deures) s'ha vist determinant en els bons resultats dels alumnes.
  • A Finlàndia les propostes de treball per casa tenen un component interessant, enquadren l'activitat de deures però donen certa llibertat a l'hora de fer-la. Per exemple, si han de fer un escrit poden triar el tema a redactar, és un interessant detall qualitatiu.
Després de totes aquestes idees i de moltes altres es va obrir un torn de debat. Un mestre va preguntar-li quins 2 aspectes creu indispensables en el futur de la nostra educació. I va dir:
  • La formació del professorat, les bones escoles les fan bons mestres.
  • Apostar clarament per activitats d'investigació i recerca entre l'alumnat. Fomentar la seva autonomia.
Podeu visitar la web de l'organització i saber més a: http://leer.es/
Us deixo un minut de vídeo just quan en Jarkko Hautamak va inagurar el congrés.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada